Het blijkt een enorme opgave om een bepaalde kwetsbare groep inwoners te bereiken, en op basis van vertrouwen de inwoner te ondersteunen waar nodig en gewenst. De inzet van Brugfunctionarissen in het onderwijs, de inzet van Buddy’s/ervaringsdeskundigheid en inwoners blijkt succesvol om deze groep inwoners te bereiken.
Succesfactoren zijn: er simpelweg zíjn, tijd hebben en houden, het juiste gesprek voeren vanuit de wens en behoefte van de bewoner, niet gehinderd door wat onze systeemwereld heeft bedacht. We willen meer inwoners in armoede bereiken; met name jonge ouders, laaggeletterden en niet- westerse inwoners. We werken hierbij samen met sleutelfiguren en ervaringsdeskundigen.
In Groningen is er een breed aanbod aan ondersteunende regelingen en voorzieningen. De verschillende organisaties en inwoners geven aan dat een duidelijk bemenst loket kan helpen aan betere bereikbaarheid en bieden van ondersteuning bij het aanvragen etc. We gaan met de organisaties die nu een loketfunctie vervullen in gesprek om gezamenlijk een helder en goed bereikbaar en laagdrempelig infopunt te realiseren.