Door Monica Helbig, Cijfers & Centen
We worden de hele tijd beïnvloed. Op allerlei vlakken maar in dit artikel gaan we kijken naar hoe je beïnvloed wordt om te kopen. Vaak heb je het niet door, maar er zijn heel veel trucjes die winkels gebruiken. Alleen al in de supermarkt zijn er tientallen. Dat de koffie en de koekjes in hetzelfde gangpad staan is geen toeval. Als je koffie nodig hebt, hopen ze dat je ook dat lekkere pak koekjes meeneemt. Dat je meestal eerst groente en fruit tegenkomt, is met opzet. Als je eerst gezonde boodschappen in je karretje hebt gelegd, ben je later meer geneigd om ongezonde dingen te kopen. Spaaracties, brood vers afbakken in de winkel, het tempo waarop de hekjes opengaan. Overal alles is nagedacht.
Aanbiedingen
Aanbiedingen zijn een veelgebruikte manier om mensen te beïnvloeden. Het lijkt slim om producten in de aanbieding te kopen, maar dat is het niet altijd. De eerste vraag is of je het product wel echt nodig hebt. Iets kopen in de aanbieding wat je eigenlijk niet nodig hebt is meer geld uitgeven dan nodig en juist niet handig. Daarnaast worden we vaak gefopt met aanbiedingen. Ze verhogen bijvoorbeeld eerst stiekem de prijs om het daarna te verlagen, zodat het lijkt alsof je korting krijgt. Ze zetten er soms een oude prijs bij die niet klopt. Wat veel in de aanbieding is zijn de A merken. 1 + 1 gratis klinkt geweldig, maar vaak is het budgetmerk alsnog goedkoper. Let dus goed op aanbiedingen.
Online
Ook op social media worden we sterk beïnvloed. In veel video’s wordt er iets aangeprezen, vaak met een speciale korting. In je tijdlijn zie je veel gesponsorde berichten langskomen met dé oplossing voor jouw probleem. Jij wil er toch ook zo uit zien en zo’n leven hebben als die influencer? Een methode die vaak gebruikt wordt is dat ze eerst iets gratis weggeven en daarna iets proberen te verkopen aan je. Iedereen wordt beïnvloed, maar jongeren zijn hier extra gevoelig voor. Praat daarom met je kinderen over deze beïnvloeding.
Black Friday
Eind november is het weer zover: Black Friday. Dé dag waarop de aanbiedingen je om de oren vliegen. Het is de grootste beïnvloedingsdag van het jaar. Het zijn allemaal tijdelijke aanbiedingen, want schaarste creëren is ook een belangrijke beïnvloedingsmethode. Trap er niet zomaar in. Vraag jezelf af of het wel echt een aanbieding is en of je het product nodig hebt.