Deelnemers uit Beijum en Lewenborg hebben door het project Kansrijk Oost werk gevonden en zijn daarmee uit de bijstand gekomen. Sommigen vonden werk, anderen volgen nu een opleiding. De kern is armoede aanpakken. Met buddy’s, in kleine stappen, vanuit de vraag aan de deelnemer Wat wil jij?’
1. Wat voor werk doe je bij de WIJ-teams Lewenborg en Ten Boer?
‘Mijn functie is sociaal raadsvrouw. Ik maak inwonerswegwijs binnen de wet- en regelgeving. Ik zorg ervoor dat ze aanspraak maken op alle voorzieningen. Dat betekent vaak dat mensen meer geld krijgen dan waar ze dachten recht op te hebben. Soms valt iemand tussen wal en schip. Dan weet hij niet waar te beginnen. Denk aan een scheiding of werkloos raken. Dat is heftig. Ik help met een traject. Dat kan kort zijn, een paar gesprekken of soms duurt dat langer. Waar het om gaat, is dat je weer de volgende stappen kunt zetten. Ik ben laagdrempelig en zeer toegankelijk.’
2. Wat is jouw rol bij het project Kansrijk Oost in Beijum en Lewenborg?
‘Een deelnemer van Kansrijk Oost heeft contact met een buddy. Als de buddy iets nodig heeft voor de deelnemer, dan komt hij of zij eerst bij mij. Ik regel dat er komt wat nodig is. Als een deelnemer is vastgelopen bij instanties, dan heb ik de contacten om het op te lossen.Wil de deelnemer een opleiding volgen en mag dat niet volgens de regels? Ik regel dat het mag. Laatst had ik een slimme jongedame. Het lukte haar maar niet om werk te vinden, omdat ze problemen had met het Nederlands. Bij de Rijksuniversiteit Groningen heeft ze toen een cursus gevolgd, speciaal aangepast voor haar niveau. Ze kan nu weer verder met solliciteren, met veel meer kans op een baan.’
Floor zit tussen buddy en andere instanties in de schil van Kansrijk Oost. Daardoor komen alle bij haar. Ook de lastigste. ‘Ik zoekoplossingen voor vragen die onmogelijk lijken. Ik probeer echt het onmogelijke mogelijk te maken. Daarom is mijn werk ook zo leuk.’
3. Wat heeft een deelnemer van Kansrijk Oost er aan?
‘Wat ik zo mooi vind aan Kansrijk Oost is het goede contact met de deelnemer. We doen samen een deel van het traject. De deelnemer merkt dat ik regel wat hij of zij graag wil. Dat alles vanuit de basisvraag Wat wil jij?Elke deelnemer heeft een eigen verhaal, een eigen situatie. Dat vereist maatwerk. Ik ben in de wijk, dus snel toegankelijk. Verder weet ik wat kan in de wijk en ik heb alle contacten dichtbij. Daardoor verlopen acties sneller dan anders.’
4. Waarom is Kansrijk Oost zo’n succes?
‘Omdat we kijken naar de deelnemer, je wordt gezien. Wat wil jij? als vertrekpunt. Door het maatwerk, stimuleer je de deelnemer om stappen te zetten die hij of zij niet gewend is. Alle aandacht gaat naar jou, je wordt gezien. Dat is goed voor zelfvertrouwen. Je kunt iets behalen wat je wilt. Maar vooral dat je met je toekomst bezig bent, in plaats van met het gevoel dat je vast zit in het systeem.’
5. Welk advies heb je nog voor ons?
‘Kijk naar de mogelijkheden in plaats van de onmogelijkheden. Kijk naar jezelf, je kunt zo veel meer dan dat je zelf denkt, blijf leren. Geloof in jezelf en in wat je kunt. Trek aan de bel als iets niet lukt, kom langs bij je WIJ-team, ga het gesprek aan.’ Steviger kan ze de uitnodigingniet maken.